2012. szeptember 18., kedd

Dell táp aljzat mizéria...



Már évek óta ismert tény, a Dell által először alkalmazott, tápegységgel digitális kétírányú komunikációt használó, tápdugó és aljzat esete.  A középső tüske digitális jelet továbbít. A tápegységben az ID chip végleges kiütésére, elég "csak" belemérni a műszer érintkezőivel a középső "pucukára", ami ebben az esetben a  belső gyűrűvel lezárlatozva, garantáltan ráküldjük a 20V-ot az adatvezetékre. Egy tőben megtörő tápdugó, már simán lezárlatozta a belső ért, és így több régi Dell gép esett áldozatul az alkatrész kispórolásnak (se védő ellenállás, se védő dióda! Csak úgy "parasztból" bekötve az LPC47N EC egyik IO portjára)

(baloldali kép, az aljzatot ábrázolja)

DELL AC Power Adapter Identification Device
Itt látható a tápban lévő Dallas 2501, ID chip:


Esetünkben egy Dell D410 az "áldozat".
"unidentified AC adapter", hibaüzenettel, egyszerűen nem tölti az akkumulátort. Persze, azért teszi mert nem tudja hogy 65W vagy 90W táp van rádugva. Mintha nem lenne mindegy. A kapcsoló üzemű táp úgyis leszabályoz, kikapcsolni nem fog, de ez egy jó védekezés, egy ideig, a "kínai" hasonmás tápok lefékezésére.
És miért is ástam bele magam? (holott a Q501 Drain-Source átkötésével megoldható lett volna a hiba)
Valaki, szakszerűen aljzatot cserélt. Nem kis mutatvány tényleg, egy normál pákával. Persze közben feszegetni kell az aljzatot rendesen, közben sérül a nyák, hajlik, pattannak fel az ellenállások. Ez odáig fajult hogy eredetileg el sem indult már a gép. A pár letörött alkatrész pótlása és nyák helyreállítása után a gép visszakerült a tulajhoz. Azt hogy nem tölt, csak ezután derült ki. Lehet vele dolgozni ismét...



A Q501, Q502, R509, R508, R702, R889, R520 mezei rutin kapcsolási sémát, szabadalomként elsütni, azért nem semmi. Rövid működése a következő: (bár egy gimnáziumi tanuló is kikövetkeztethetné)
A DATA lábon esetleges zárlat miatt fellépő túlfeszültség az R509 / R508 osztón keresztül, kb.6V körül, bekapcsolja a Q502 őt, ami a Q501 Gate töltését kisütve, lekapcsolja a rendszervezérlő buszáról az adatjelet. Hogy fölöslegesen ne maradjon az adatjel összekötve a rendszervezérlővel, a kiolvasás után (vagy eredménytelen kiolvasási kísérletek után) a PSID_DISABLE jel L szintre hozásával, szétkapcsolja a DATA buszt.
Íme, itt a szabványügyi hivatalhoz beadott "szabadalom", hihetetlen, de igaz:

Ekkora erővel bármit leszabadalmaztathatunk, csak pénzkérdés az egész, semmi más.

És miért sportoltam ezzel ennyit??? Mert kíváncsi voltam miért nem működik a kapcsolás. Hát persze... Itt 215 jelzéssel ellátott 10Kilós felhúzóellenállást sikerült elrepeszteni a régebbi "sportos" aljzat csere  alkalmával. Nem lévén nyitóirányú előfeszítés, a Q1 D-S dióda átmenete csak a negatív impulzusokat engedte át. Amint a pákával megmelegítettem az ellenállást, rögtön kettőbe-vált! Tehát 2 órás nyomozás után megvan a nem egészen 0.6mm nagyságú bűnbak. Betéve egy jó ellenállást, a kapcsolás stabilan működik! :-)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése